fredag 22 september 2017

Den icke-fungerande kollektivtrafiken

Sedan 2005 har Region Östergötland (via Östgötatrafiken) ansvarat för "allmän kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjutsar" i Motala kommun.

Det var väl gått sisådär kan man säga för den tredjedelen som inte bor i Motala tätort...

Spiken i kistan efter försämrade turer under flera år var att alla linjer helt enkelt lades ner sommaren 2016 runt Fornåsa-Österstad där vi bor vilket innebar att föräldrar till gymnasieelever åter igen fick börja lämna-och-hämta morgon och kväll, något man som förälder gjorde när barnen gick på dagis, inte med 15-18-åringar!!!

Nu säger Motala kommun att ett nytt avtal med Region Östergötland är på gång, hoppet väcks igen:

"– Jag upplever att de då inte blev någon effektivisering, så nu hoppas jag att det här verkligen blir av, säger Kjell Fransson (L).
Det som hänt nu och som gör honom hoppfull är ett nytecknat avtal mellan region Östergötland och kommunen. Där har kommunen tryckt på just samordning av allmän kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts.
– Det blir mer kostnadseffektivt när man kan samåka och samordna. Dessutom blir det bättre för miljön, säger Kjell Fransson."

Det här låter förstås som ljuv musik i örat på en landsbygdsbo men lika snabbt försvinner hoppet om en genomtänkt, samordnad lösning igen:


"Mats Demerlöv är ansvarig tjänsteman på kommunen och han förklarar att ökad samordning kan innebära att skolskjuts respektive färdtjänst samordnas med de vanliga bussarna i större utsträckning.
– Det kan exempelvis handla om att låta skolelever åka med den vanliga kollektivtrafiken, säger han.
Men någon förbättring för gymnasieeleverna på landsbygden som har svårt att komma till skolan innebär inte avtalet.
– Nej, det är en separat fråga, säger Mats Demerlöv."

Hur är det möjligt att inte förstå???

Gymnasieeleverna är en av de potentiellt största kunderna i kollektivtrafiken, alltså SKALL kollektivtrafiken (enligt min åsikt) anpassas till deras behov, åtminstone till/från/mellan tät- och småorter i Motala kommun. Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland och finansieras alltså med skattepengar, både från landstinget och kommunerna.
Gymnasieelever får busskort men det finns inga bussar att åka med!?!?!?
Varför ställer inte Motala kommun krav på Ö-traf?!?!?!?!

Mitt enkla förslag till Motala kommun är att:

  1. Ta fram en karta (t.ex. den jag har med nedan) där småorter, tätorter och skolor är utmärkta.
  2. Ta reda på skoltiderna (inkl gymnasiet) samt arbetstiderna för de största arbetsgivarna (inkl natt- och helgarbete) i Motala kommun och grannkommunerna.
  3. Göra ett eget arbete med att planera skolskjuts för F-6 samt linjetrafik som passar resten av de potentiella resenärerna.
  4. Handla upp detta. Om Ö-traf INTE tycker om det så ta tillbaks pengarna och låt lokala bussföretag buda på hela eller delar av busstrafiken!
Allt detta är skattefinansierat! Sätt er för fanken i båten och ro åt samma håll för en gångs skull, det är VI som betalar både båt och åror!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utredning: Landsbygdsskolor i Motala Kommun

 Jag förstår verkligen INTE Motala kommuns politiker, nästan oavsett partifärg. Nu ska det dras igång en utredning om skolorna på landsbygde...