Det vill säga ca en tredjedel bor UTANFÖR centralorten Motala. Ta då en stilla bläng på hur kollektivtrafiken i kommunen ser ut i detta ögonblick:
De röda strecken markerar busslinjer. Det är rätt glest mellan dem (utom inne i Motala centralort). Flera orter har inte ens överhuvudtaget kollektivtrafik längre. Östgötatrafiken har sparat in på landsbygdsbussarna och Motala kommun har inte lyft ett finger trots att de enligt Ötraf har bjudits in till samtal om hur besparingarna skulle slå. I Motala kommuns Mål- och resursplanplan för 2018 står det:
"I tätorten har vi också lyckats samordna den lokala kollektivtrafiken med tiderna för pendeltåget. Viktigt är att vi nu sätter fokus på att göra restiderna så korta som möjligt."Det här är ju förstås ett hån mot alla oss som inte har någon kollektivtrafik ÖVERHUVUDTAGET!!! Vi skiter väl i om restiden kortas med några minuter i stan, ge oss en endaste busslinje istället!
Galghumorn i kråksången är att Motala kommun nu måste sköta alla skolskjutsar själva, innan busslinjerna lades ner kunde högstadieeleverna åka kollektivtrafik till och från skolorna dvs bussarna går fortfarande fast Motala kommun står för räkningen och ingen annan får åka med!
Listigt? Inte så värst va?
Om man roar sig med att lägga in högstadieskolorna och dela upp kommunen i ungefärliga upptagningsområden ser det ut så här:
Jag är rätt så säker på att om man omvandlade högstadiebussarna till riktig kollektivtrafik (inkl en tidig morgontur för gymnasieeleverna, någon dagtur för hemmavarande och kvällsturer för fritidsärenden) och såg till att det klaffade bra med byten vid de större busslinjerna så skulle säkert bussarna få passagerare! Och om ni nu vill krama närtrafiken så behåll den också då där den kanske eventuellt är användbar. Ur ett miljöperspektiv måste det vara oändligt mycket bättre om 10-20pers kan åka buss några mil på landsbygden än att stadsbor slipper vänta några minuter extra?
För övrigt anser jag att demokratin i Motala inte fungerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar