lördag 13 oktober 2018

Kollektivtrafik för femtioelfte gången...

I veckan som var genomfördes ett möte mellan byaråd i Mtl kommun, politiker i Mtl kommun samt Östgötatrafiken. Mötet var initierat av Anders Bengtson (landsbygdsutvecklare i Mtl kommun) och Ewa Carlgren Nilsson (projektledare för "Service i samverkan" från Hela Sverige ska leva). Jag deltog från Korskrogs Byaråd tillsammans med 12st representanter från andra bygdelag/byaråd från norr till söder i Motala kommun.


Från politikerhåll deltog Erik Backman (M), Jan Arvidsson (C), Kjell Fransson (L) Elias Georges (S), Elias Hallén (mp) och Amanda Hellman (S). Från Östgötatrafiken deltog VD Sofia Malander (jurist i botten, tydligen jätteviktigt att berätta?) och två herrar till. Mötet inleddes med ett presentationsvarv och därefter fick alla landsbygdsrepresentanter några minuter var för att lyfta sina frågor.

Jag hade med mig tre frågor från Korskrog:
  • Gymnasieelever boende i hela kommunen måste kunna ta sig till gymnasiet, oavsett om de läser i Motala, Linköping eller Mjölby kommun.
  • Skolskjutsarna ska vara öppna för allmänheten i mån av plats. Det innebär också att kompisar ska kunna följa med varandra hem efter skolan i mån av plats.
  • Det vore önskvärt med någon/några kvällsturer på landsbygden så att ungdomar (och även vuxna) kan ta sig hem från kvällsaktiviteter t.ex. Kulturskolan.

De andra landsbygdsrepresentanter lyfte dessa och andra frågor t.ex. bättre pendlingstrafik och att närtrafikens tider bör utökas.

Därefter var det Östgötatrafiken som skulle bemöta våra frågor och önskemål. Ö-trafs VD började med att berätta om Ö-trafs övergripande mål (bl.a. att bidra till regional utveckling) men slutade sin beskrivning med att kollektivtrafiken inte kan lösa allas enskilda rese-önskemål.

Efter detta ställdes ett stort antal frågor från landsbygdssidan (och även några från politikerhåll) där Ö-trafs VD's svar på nästan alla frågor var:
  • De följer sina direktiv från Region Östergötland
  • De stora trafikstråken är viktigast
  • Några nya (nygamla) busslinjer är inte aktuellt, då får Motala kommun betala det helt själva i Ö-trafs regi (tilläggslinjer)
  • Motala kommun bestämmer vem som får åka med skolskjutsarna (Motala kommun betalar för skolskjutsar som Ö-traf utför eftersom det är kommunens ansvar att tillse att grundskoleelever kommer till skolan)
  • Motala kommun får inte bedriva allmän kollektivtrafik
  • Vi ska vara glada för att Östgötapendeln går till/från Motala
  • All kollektivtrafik är olönsam, även de proppfulla linjerna i Linköpings innerstad
  • Landsbygdslinjerna är inte speciellt klimatsmarta

Inga av ovanstående svar var ju speciellt konstruktiva (utom det ang skolskjutsarna) avseende landsbygdsfrågorna.

Det positiva för landsbygden i Motala kommun var att politikerna som deltog verkade lyssna på våra problem och flera gånger ifrågasatte kommunens eget regelverk rörande skolskjutsar och gymnasieelever. Förhoppningsvis leder det till snabba, enkla förbättringar som påverkar vardagen för många barnfamiljer. Däremot är det inte lönt att hoppas på nya/nygamla busslinjer inom en snar framtid, men förhoppningsvis kommer politikerna att ta med våra frågor till Region Östergötland och försöka bearbeta den skattefinansierade vägen.

Närtrafiken förtjänar ett eget omnämnande. Flera landsbygdsrepresentanter var mycket nöjda men skulle önska utökade tider, vilket Ötraf avvisade med en väl underbyggd förklaring: fordonen är  upptagna i rusningstrafik varför Närtrafiken aldrig kan bli ett alternativ för vare sig skol- eller jobbpendling.
Närtrafiken är en pedagogisk utmaning, de som nyttjar den kanske inte är fena på internet och det är ju det enda stället som Närtrafiken finns beskriven på. Dessutom är förklaringen galet komplicerad. Icke desto mindre så verkar Närtrafiken funka enligt de på mötet som använder den. Prova gärna själv och lämna synpunkter rörande hållplatser, tider mm till Ö-traf så att de kan förbättra den.


Förhoppningsvis blir det en fortsättning på kollektivtrafikdiskussionen i samma forum lite längre fram, det som känns positivt nu är att vi verkar ha påbörjat en dialog med framför allt Motala kommun!

Man skulle rent av kunna tänka sig att det kallas för Landsbygdsdialog: Kollektivtrafik?
Kanske ska det även finnas Landsbygdsdialog: Bredband? Där finns det redan ett arbete startat av Godegård och Tjällmo som det går att haka på.
Finns det fler Landsbygdsdialoger som behövs?
Heureka! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utredning: Landsbygdsskolor i Motala Kommun

 Jag förstår verkligen INTE Motala kommuns politiker, nästan oavsett partifärg. Nu ska det dras igång en utredning om skolorna på landsbygde...