lördag 16 mars 2019

Vem är skolmaten till för?

Vem är skolmaten egentligen till för?
 
Jag är hjärtligt trött på att skolmaten används som antingen ett sparbeting eller som ett miljöpolitiskt verktyg.
Skolmatens absolut viktigaste uppgift är att bli uppäten. PUNKT.
Barn går i skolan för att lära sig. Det är näst intill omöjligt utan mat i magen en hel dag. Då har vi inte ens snuddat vid problemen som uppstår för andra elever och deras möjlighet att lära sig om nån i klassen inte orkar med undervisningen...

Ge barnen den mat de tycker om utan pekpinnar om att "kött dödar planeten" eller blanda ner böner & linser i allt. All skolmat som INTE blir uppäten är ett misslyckande och innebär barn utan ork att lära, dels för dagen men främst i förlängningen eftersom det påverkar deras betyg och valmöjligheter och deras chanser att hitta ett jobb de tycker om och att bli en bra skattebetalare. Det är jättefokus på läroplaner, digitala hjälpmedel och mångfald men det viktigaste av allt, elevens möjlighet att lära sig något med energi i magen, det hoppar man jämfota över i skolans värld.

Jag vill avanmäla min son som går på högstadiet från skolmaten och i stället få avdrag på den kommunala skatten. Då kan jag ge honom pengar så att han kan gå till pizzerian/Ica/Östenssons/Frendo varje dag och köpa mat som han gillar så att han orkar med skolan.
Det här är en dold klassfråga, de som har råd betalar för mat både via skattsedeln och direkt till sina barn som kan välja annan mat, de som inte har råd försöker övertyga sina barn om att "äta lite iallafall" men de barnen får sämre möjligheter till inlärning i skolan. När ska vi prata om det här?
Jag tycker dessutom synd om alla låg- och mellanstadiebarn som inte kan välja ett alternativt kök.

Skolmaten får gärna erbjuda ett vegetarisk alternativ på samma sätt som glutenfritt och laktosfritt men VEGETARISK MAT SKA INTE VARA NORM.

Skolverket skriver att skolmaten kan "användas till att väcka nyfikenhet på mat, odling, ekologi och matematik, eller för att prata om kultur, samhälle och demokrati" men ingenstans står det att barnen ska tvingas äta vegetarisk mat istället för vanlig mat. Erbjud gärna alternativa rätter (veggo, andra kulturer/länder etc) som KOMPLEMENT så att de elever som är nyfikna får prova men det viktigaste är fortfarande att barnen äter skolmaten så att de orkar med skolan. Om det innebär mos & köttbullar varje vecka, vad spelar det för roll? Och förresten VARFÖR måste man absolut dela upp det i olika fack? Är det verkligen viktigt? Varför inte varje dag servera:
- kolhydrat med och utan gluten och laktos (t.ex. ris, möjligen i olika varianter)
- protein från växt och köttriket (t.ex. en korvstroganoff och en bönstroganoff)
- därtill kalla eller varma grönsaker
Är t.ex. potatisbullar att klassa som en vegetarisk rätt? Pannkakor? Potatissoppa? Nästan alla gillar ju det. Är det verkligen viktigt?

Dessutom är jag fortfarande övertygad över att ur ett miljöperspektiv är det bättre med här-/närproducerad mat oavsett var proteinet kommer ifrån (kött, bönor etc) än vegetarisk (eller ekologisk) mat som har färdats runt halva klotet, ett konkret förslag som jag skrev om här är lägre moms på mat som producerats inom 10mil!

Jag har en vegetarisk dotter och en köttbulle-son. Det är fullständigt självklart att jag här hemma lagar mat som båda tycker om. Jag gör det på temat ovan dvs samma kolhydrat till alla, samma gryt-ingredienser i två kastruller med undantag för proteinet förstås och samma grönsaker.

Från Skolverkets hemsida:
"Mat i förskolan och skolan
Maten i förskolan och grundskolan ska vara näringsriktig och kostnadsfri. När maten och ätandet är lustfyllt är det mer troligt att maten hamnar i magen och ger ork att leka och lära.
Måltiden är ett tillfälle att umgås och bygga relationer mellan barnen och med de vuxna men måltiden kan också integreras i det pedagogiska arbetet. Den kan användas till att väcka nyfikenhet på mat, odling, ekologi och matematik, eller för att prata om kultur, samhälle och demokrati."

1 kommentar:

  1. Mycket bra skrivet, hoppas verkligen att dom som bestämmer läser detta och tar det till sig. För allt detta är ju sant, bättre att maten blir uppäten än får kastas och eleverna går hungriga. Jag har själv en i åk 3 och en i åk 9, dom äter det mesta men ändå så vill dom inte bli tvingade att äta vegetariskt och jag förstår dom. Höjden var en dag då det var morotssoppa och spenatsoppa och till det fick dom även klyftpotatis???? Hur kan man anse att det är ok mat för barnen? Det övergår mitt förstånd , vem som nu bestämde den maten den dagen?

    SvaraRadera

Utredning: Landsbygdsskolor i Motala Kommun

 Jag förstår verkligen INTE Motala kommuns politiker, nästan oavsett partifärg. Nu ska det dras igång en utredning om skolorna på landsbygde...