lördag 4 november 2017

Motala kommuns tvåtredjedelspolitik - fortsättning

Jag har länge retat mig på Motala kommuns hemsida och slogan.
   
För det första: Om jag skriver "motala.se" så hamnar jag här


Motala kommuns hemsida gäller alltså turister, företagare och boende i "Östergötlands sjöstad" något man bara kan tolka som "Motala tätort" där ca två tredjedelar av kommunens befolkning bor. För allt annat får man klicka vidare till "Motala kommun". Man kan alltså direkt konstatera att "Motala tätort" är Östergötlands sjöstad och det viktigaste i hela kommunen!
 
Om man sedan ögnar lite under t.ex. Vision 2030 så hittar man samma förvirring igen:

"Östergötlands sjöstad" och bilder på Skepparpinan med hänvisning till kommunens utveckling?
Läser man sedan i "Lokalt utvecklingsprogram 2015-2018" så blir det än mer intressant.
Här dräller det av blandningar mellan sjöstaden och kommunen, t.ex:
Visionen om Motala bygger på öppenhet och att vi hela tiden söker möjligheter till förbättringar och nyskapande. Tillsammans vill vi åstadkomma en ljus och hållbar framtid i en sjöstad som gör avtryck både inom och långt utanför regionens gränser. Motala är sjöstaden som vi alla trivs i och som gör oss stolta.
Motala – den öppna, stolta och nyskapande sjöstaden.
Jag tycker att det här är oriktigt och falskt, Motala kommun är ingen sjöstad! Vi är en landsbygdskommun där tätortens politiker har fått storhetsvansinne och driver en politik för endast två tredjedelar av invånarna (finns ett tidigare inlägg om det här).

Jag fortsätter läsa i LUP och nu blir det riktigt intressant! På första sidan (med text) står det:
Det lokala utvecklingsprogrammet (LUP) beskriver den politik som styr verksamheten i Motala kommun under mandatperioden.
Programmet bygger på majoritetens valmanifest som efter politisk beredning dokumenterats och fastställts av kommunfullmäktige.
Som varandes invånare i den tredjedel som INTE bor i Motala tätort (eller sjöstaden) blir man ju gravt nyfiken. Inte stod det väl i S, V och MP valprogram att landsbygden skulle åderlåtas genom att äldreboenden skulle läggas ner, kollektivtrafik skulle upphöra och skolor läggas ner?

Nä, det är klart att det inte gjorde!

Miljöpartiet de gröna i Motala skrev i sitt valprogram 2014:
För att en övergång till ett långsiktigt hållbart samhälle ska vara möjlig behövs en utveckling i stället för en avveckling av landsbygden och de små tätorterna.
...
Många människor vill bo i en lantlig miljö med närhet till natur och kanske med en större känsla av frihet. It-tekniken har gjort det möjligt att förlägga åtminstone en del av arbetet till hemmet och därmed minska på resandet. Bredbandsutbyggnad är av avgörande betydelse för en levande landsbygd. Men det är också viktigt att samhällsservicen är god: postgång, trygg telekommunikation, skola, allmänna kommunikationer, tillgång till sjukvård inom rimliga avstånd och ett boende på gamla dagar i en trakt där man har sina rötter. Miljöpartiet vill verka för att de små orterna får behålla sina äldreboenden och skolor så länge det bara är möjligt - för skolans del även om elevantalet periodvis kan minska. Skolorna kan dessutom fungera som mötesplatser i andra sammanhang. Bokbussen fyller en viktig funktion för dem som bor långt ifrån biblioteket.
Vänsterpartiet i Motala skrev i sitt valprogram 2014:
Det är viktigt att utveckla visionen om framtidens Motala så att hela kommunen utvecklas, såväl staden som Borensberg och landsbygdens småorter. Viktigt för en positiv utveckling av landsbygden är en aktiv, långsiktig regionalpolitik som skapar möjligheter och garanterar service och infrastruktur. Andra konkreta frågor handlar om skolor, omsorg och hemtjänst, och också om kommunens upphandlingar. Dessutom måste den kreativitet och handlingskraft som finns bland landsbygdens människor tas tillvara. Det handlar förstås om makt och fördelning av resurser, men det handlar även om att mobilisera den utvecklingskraft som finns. De olika förutsättningar som finns i Motalas landsbygd måste beaktas och invånarna måste ges möjligheten att utveckla sina specifika bygder så de kan påverka den lokala, men också den regionala utvecklingen. Politikens uppgift är att skapa förutsättningarna för detta.
Socialdemokraterna i Motala har tagit bort sitt valprogram 2014 från nätet, undrar varför....

Jag vet inte hur ska formulera det här utan att vara oförskämd, helst skulle jag vilja skriva "KLÅPARE & MYTOMANER" men istället skriver jag bara
SKÄMS MAJORITETEN I MOTALA KOMMUN!!!

Jag förväntar mig svar på mina inskickade frågor (frågor till politiska partier) och de svar jag får (eller inte får) kommer kraftigt påverka var min röst (och kanske ytterliagare en tredjedel av kommunens invånare?) hamnar i kommunvalet nästa höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utredning: Landsbygdsskolor i Motala Kommun

 Jag förstår verkligen INTE Motala kommuns politiker, nästan oavsett partifärg. Nu ska det dras igång en utredning om skolorna på landsbygde...